maandag 5 januari 2015

Mantarlı tavuk sote (Turkse gekruide kip met champignons)

Het recept voor tavuk sote stond altijd een tijdje op Mijn mixed kitchen. Deze mantarlı tavuk sote (Turkse gekruide kip met champignons) is een variant met champignons. Dat is sowieso al een lekkere combinatie met kip, maar ik heb de kip deze keer ook laten marineren in onder andere piment en dát maakt deze kipstoofschotel echt ontzettend lekker! Daarnaast is het ook nog eens eenvoudig te maken, redelijk snel klaar én supergezond: wat wil je nog meer? De foto's zijn niet helemaal zoals ik gewild had, dat krijg je met deze korte dagen, maar de smaak was té lekker om dit recept geen eervolle vermelding op mijn blog te geven :) .


Voor dit gerecht heb ik kippendijfilet gebruikt: natuurlijk kun je ook gewone kipfilet gebruiken, maar zeker omdat het vlees nog even moet stoven vind ik persoonlijk kippendijfilet veel smaakvoller. Ik heb het er al vaker over gehad, maar zeker als het niet de tijd is voor lekkere tomaten gebruik ik liever tomaten uit blik voor dit soort gerechten. Die worden (over)rijp geoogst en hebben dus echt een lekkere tomatige smaak. Mocht je goed rijpe tomaten hebben, dan kun je die (ontveld) gebruiken in plaats van het blik tomaten wat hieronder genoemd staat.  Mantarlı tavuk sote (Turkse gekruide kip met champignons) serveer je traditioneel met pilav of sehriyeli pilavı.


Turks recept
Mantarlı tavuk sote (Turkse gekruide kip met champignons)

Benodigdheden (voor drie personen)
300 gram kippendijfilet
15 champignons
1 groene peper
1 rode puntpaprika
1 ui
1 blik gepelde tomaten (in blokjes, anders zelf even fijnsnijden)
2 eetlepels tomatenpuree
1 eetlepel peperpuree
zout, peper, piment, oregano 


Bereiding
Snij de kippendijen in stukjes. Maak de marinade voor de kip door 1 eetlepel tomatenpuree en 1 eetlepel peperpuree los te roeren met zout, peper, piment, oregano en wat olie tot het een mooie dikke marinade is. Roer hier de kippendij doorheen en zet het opzij om even in te trekken. Snij ondertussen de ui, peper, puntpaprika en champignons in blokjes. 


Fruit de ui rustig aan in wat olie. Voeg vervolgens de kip toe en bak deze mee tot het vlees rondom gaar is. Voeg vervolgens de ui, paprika, peper en champignons toe en bak deze mee tot ze wat geslonken zijn. Giet er dan het blik tomaten (eventueel vooraf fijngesneden) bij en breng het geheel op smaak met zout en peper. Zet een deksel op de pan en laat het gerecht een half uurtje doorsudderen zodat alle smaken goed kunnen intrekken. Proef nog even voor je het op tafel zet: mocht het te zuur zijn geworden door de tomaten, roer er dan een suikerklontje doorheen.


Bewaren
Mantarlı tavuk sote (Turkse gekruide kip met champignons)  kun je eenmaal afgekoeld afgedekt in de koelkast een dag bewaren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!