zondag 14 december 2014

Oreo tiramisu met frambozen in glaasjes (zonder alcohol en rauw ei)

Tijdens de ramadan van dit jaar zag je overal deze 'Oreo-toetjes' voorbij komen bij iftarmenu's die gedeeld werden op Facebook. Ik heb ze toen niet gemaakt, maar ze bleven in mijn hoofd rondspoken. En toen ik laatst een verdwaald bakje mascarpone in mijn koelkast tegenkwam en mijn lieve mama vertelde dat ze nog frambozen van afgelopen zomer in de diepvries had liggen, besloot ik deze heerlijke Oreo tiramisu met frambozen, in glaasjes, te maken. Natuurlijk is deze laagjes tiramisu net als mijn aardbeientiramisu zonder alcohol en rauw ei, dus iedereen kan meegenieten! En genieten wordt het, wat was dit een heerlijk toetje. Bovendien ziet het er ook nog eens heel feestelijk uit én is het prima van tevoren al klaar te maken: een echt succesnummer!


Ik maakte vandaag vier porties van dit recept, en die waren best ruim. Ik had ook nog wat koekkruimels over, dus de volgende keer maak ik zes glaasjes met een extra laagje koek. Extra leuk was dat ik voor dit recept voor het eerst mijn nieuwe Rosti Mepal Reverso snijplank kon gebruiken.  Superhandig, want hij heeft twee kanten met anti-slip voetjes en dankzij het kleurensysteem kun je aangeven waar je de snijplank voor gebruikt. Maakt het toch allemaal weer net even wat makkelijker in de keuken!



In de meeste recepten voor Oreo toetjes worden de koekjes vermalen in een keukenmachine. Je krijgt dan echt heel fijn gruis. Ik heb er voor gekozen de koekjes met een deegroller te verkruimelen. Je krijgt dan grotere en kleinere stukjes, dus meer structuur en meer smaak, wat mij betreft veel lekkerder! Natuurlijk kun je deze roomtoetjes ook met andere koekjes en ander fruit maken. Wat te denken van speculaas en bramen? Vanillewafels en aardbeien? De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Lekker wordt het altijd!


Recept
Oreo tiramisu met frambozen in glaasjes (tiramisu zonder alcohol en rauw ei)

Benodigdheden (voor vier grote of zes kleinere porties)
250 gram mascarpone
200 ml slagroom
12-14 Oreo-koekjes (1 pak) (met of zonder chocoladelaagje naar keuze)
1 flinke hand frambozen (of ander zacht fruit)
1 zakje vanillesuiker
1 zakje klopfix


Bereiding
Klop de slagroom op met de vanillesuiker en de klopfix (en eventueel een eetlepel extra suiker als je het wat zoeter wil hebben). Meng vervolgens de mascarpone door de opgeklopte slagroom. Dit gaat in het begin wat lastig maar als je rustig door blijft mengen komt het goed. Doe de koekjes in een zakje en stamp ze fijn met een deegroller (of vermaal ze in de keukenmachine, maar dan wordt het meer 'gruis'). Prak de frambozen fijn met een vork, hou er een paar apart voor de garnering.


Vervolgens ga je de glaasjes vullen. Begin met een laagje koekjes, dan een laagje roommengsel, laagje frambozenpuree, laagje room, laagje koekjes, en zo verder. Eindig met wat koekkruimels en een framboos als garnering. Zet de glaasjes minimaal een paar uur in de koelkast om op te stijven.


Bewaren
Oreo tiramisu met frambozen in glaasjes kun je een dag in de koelkast bewaren. Wil je ze langer van tevoren klaarmaken, laat de garnering dan weg en voeg die op het laatste moment toe. Zonder garnering zijn ze twee dagen houdbaar in de koelkast.


4 opmerkingen:

  1. prachtig, dit lijkt me zo bij zo heerlijk, voor frambozen doe ik alles.... mmmm.... binnenkort gelijk maar eens uitproberen, in de vakantie of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mmmm heerlijk! Ik hou van tiramisu èn van frambozen, ik denk speculoos te gebruiken in plaats van oreokoekjes. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!