woensdag 3 september 2014

Kaşar (Turkse jonge kaas)

Wat is het?
Kaşar is de Turkse variant van Nederlandse 'gele' kaas, een beetje te vergelijken met wat je hier als jonge kaas koopt, echter het is wel een andere soort kaas. In Griekenland staat kaşar bekend als kasseri. Kaşar wordt gemaakt van ongepasteuriseerde schapenmelk en rijpt ongeveer vier maanden. De kaas heeft een andere structuur dan Nederlandse kaas, meer 'draderig' en heel zacht. De smaak lijkt redelijk op wat we hier als jonge kaas kennen, misschien iets minder uitgesproken.


Waar koop je het?
Kaşar (Turkse jonge kaas) is bij de Turkse winkel te koop, meestal van diverse merken en in diverse groottes. De verschillen tussen de merken zijn miniem.

Hoe bewaar je het?
Net als Nederlandse kaas bewaar je kaşar in de koelkast.



Wat kun je ermee maken?
Veel! Kaas is natuurlijk ontzettend veelzijdig en de Turkse kaşar is daar geen uitzondering op. Het smelt heel goed en is daarom ideaal voor warme gerechten, tosti's maar ook gewoon op brood of bij het ontbijt is het heerlijk. Ik ben fan!

Een paar voorbeelden van Turkse gerechten waar kaşar in verwerkt wordt:

Fırında kaşarlı sucuklu patates (aardappels met kaas en sucuk uit de oven)
Kaşarlı sucuklu sandviç (pistoletjes met sucuk en kaas uit de oven)
Pirasalı kaşarlı köfte (köfte van prei en gehakt met kaas)


8 opmerkingen:

  1. Is die van schapenmelk? Ik dacht van koeienmelk dus liet hem altijd liggen haha. De volgende keer maar eens meenemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, de originele variant wordt van schapenmelk gemaakt. Ik weet niet of dat ook geldt voor de versies die hier verkocht worden, zeker gezien de koe op de verpakking, haha ;)

      Verwijderen
  2. Hallo Eslem, waar kan ik goede yufka vellen bestellen. Dit gerecht lijkt mij onwijs lekker en ik wil het snel proberen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn te bestellen op yufkam.nl, ik heb daar zelf goede ervaringen mee maar heb van anderen gehoord dat het lang kan duren voor je bestelling binnen is, dus geen garanties van mijn kant ;). Dat is in ieder geval wel goede, zachte, yufka. En anders even bij wat Turkse winkels rondkijken, sommige hebben ook wel goede yufka, of de sigara borek(driehoekige) vellen gebruiken, die zijn sowieso altijd wat zachter.

      Verwijderen
    2. Dank je wel. Helaas zijn er bij mij in de stad niet zoveel turkse winkels, denk dat ik toch moet bestellen. Ik vind jou blog echt geweldig trouwens, ik ben het gisteren pas tegen gekomen, maar heb nu al zoveel gerechten gezien die mij aanspreken. Heel fijn dat je ze plaatst!!

      Verwijderen
    3. Oh wat leuk om te lezen, dank je wel!!

      Verwijderen
  3. Ik ben op zoek naar de naam van Turkse trekkaas.. In een vlecht. Het is een zoutige kaas..
    Weet iemand de naam en hopelijk een recept om het te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben op zoek naar de naam van Turkse trekkaas.. In een vlecht. Het is een zoutige kaas..
    Weet iemand de naam en hopelijk een recept om het te maken?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!