zondag 14 september 2014

Dereotu (dille)

Wat is het?
Dille is een plant, familie van de kervel en venkel en heeft als kruid een verfijnde smaak. Dille is rijk aan vitamine C. Het wordt veelvuldig in de Turkse keuken gebruikt, bijna iedereen met een tuin in Turkije heeft wel een bosje staan (of meer, want dille verspreidt zich snel).


Waar koop je het?
Verse dille is bij elke supermarkt en groentenwinkel te koop. Ik koop het zelf altijd bij de Turkse winkel: daar heb je een grote bos voor de prijs waar je bij de AH drie takjes voor koopt. Let wel op dat de dille mooi frisgroen is: als er al gele stengels tussen zitten heeft de dille haar beste tijd gehad. Gedroogde dille neem ik zelf altijd mee uit Turkije (mijn schoonmoeder plukt het uit de tuin en droogt het voor mij) maar is ook te koop bij de supermarkt. Ook kun je dille prima zelf in de tuin kweken.


Hoe bewaar je het?
Net als platte peterselie bewaar ik verse dille gewoon in een plastic zakje in de groentenla van de koelkast. Daar blijft het zeker twee weken vers.

Wat kun je ermee maken?
Dille is een heerlijk kruid. Het combineert heel erg goed met vis (zoals zalm) maar ik vind het ook heel lekker in vegetarische gerechten bij bijvoorbeeld aardappel en kaas. In de Turkse keuken wordt het volop gebruikt, vaak in combinatie met platte peterselie en munt, een hele lekkere combinatie.

Een paar voorbeelden van Turkse gerechten waar dereout (dille) in verwerkt wordt:

Cacık (Turkse tzatziki)
Etli biber dolması (Turkse gevulde mini-paprika's)
Yufkasiz pırasalı börek (Turkse prei-plaattaart zonder deeg)
Yumurtalı patates salatası (Turkse aardappelsalade met ei)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!