zondag 11 mei 2014

Pırasalı patates çorbası (Turkse preisoep met aardappel)

Prei. Ik vind het heerlijk, echt een groente die ik wel elke week zou kunnen eten. Mijn geliefde echtgenoot gruwelt echter alleen al bij het woord al (oké, bij het woord pırasa ;) ). En omdat ik niet elke week zin heb om twee verschillende maaltijden voor één avond te maken staat prei hier niet zo vaak op tafel. Toen mijn man laatst niet thuis at 's avonds zag ik mijn kans schoon om deze pırasalı patates çorbası (Turkse preisoep met aardappel) te maken van een paar preistengels die in de keuken lagen te verpieteren. En hoera, Wildebras en Krullenbol zijn duidelijk dochters van mij (daar twijfelde ik uberhaupt al niet aan overigens ;) ) want ze schoven zo allebei een schaaltje naar binnen en Krullenbol wilde zelfs nog meer. Hoera, weer een paar stukjes groen naar binnen weten te krijgen! Ze hadden groot gelijk overigens want de soep was erg lekker: romig dankzij de aardappel en met een duidelijke preismaak.


Deze preisoep is echt heel erg simpel. Je hebt bijzonder weinig ingrediënten nodig en na een half uurtje heb je een kom verse soep voor je neus, die ook nog eens erg gezond is. Dankzij de aardappel heeft de soep een zachte romige smaak terwijl er geen room of iets in die trant aan te pas komt. Natuurlijk kun je nog van alles aan de soep toevoegen: meer groenten, iets van vlees...Voor de kinderen kookte ik een handje vermicelli mee om de soep iets meer vulling te geven. Maar ik vond hem zo basic zonder allemaal toeters en bellen stiekem het lekkerst!


Turks recept
Pırasalı patates çorbası (Turkse preisoep met aardappel)

Benodigdheden
3 stelen prei
1 middelgrote aardappel
1 ui
1 liter heet water
2 bouillonblokjes kip
zwarte peper, pul biber
olijfolie om in te bakken


Bereiding
Schil de ui en snij hem fijn. Verwarm de olijfolie in een diepe (soep)pan en fruit de ui hierin rustig aan. Snij ondertussen de prei in plakjes en voeg de prei toe aan de ui als deze glazig ziet. Schil de aardappel en snij hem in blokjes. 


Voeg deze, samen met de bouillonblokjes en zwarte peper, toe aan de prei (als die enigszins geslonken is). Giet er dan een liter heet water bij en breng het geheel aan de kook. Laat dit een half uurtje rustig doorkoken (met deksel op de pan). Pureer de soep daarna met een staafmixer en klaar is je supersnelle en supergezonde Turkse preisoep! Serveer met pul biber en eventueel een partje citroen.


Bewaren
Pırasalı patates çorbası (Turkse preisoep met aardappel) kun je eenmaal afgekoeld in de koelkast twee dagen bewaren.


10 opmerkingen:

  1. Ik maak deze soep ook vaak maar gek genoeg ken ik hem juist niet als Turks maar als typisch Engels soepje :) Lekker met brood met gezouten roomboter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat grappig, ik ben hem op een Turkse site tegengekomen :) maar op z'n Engels is ie ongetwijfeld net zo lekker!

      Verwijderen
  2. Ik heb je soepje laatst uitgeprobeerd en hij smaakte heerlijk. Samen met eigengemaakte kaas ui broodjes was het een complete avondmaaltijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen, fijn dat ie in de smaak viel!

      Verwijderen
    2. Ha Eslem,
      Dit is hier in huis ook echt een kinderfavoriet. Het enige nadeel vind ik eigenlijk dat het nooit lukt om er heel veel van te maken. Ik denk dat ik dan echt twee kilo prei zou moeten maken.

      Het recept is inderdaad heel algemeen. In Frankrijk hebben ze er schitterende namen voor, Vichysoisse als het koud is en potage parmentier voor de warme variant. Je zou toch bijna je echtgenoot nog eens een potage parmentier willen voorzetten, met zo'n naam kan het alleen maar lekker zijn ;-) .

      Verwijderen
    3. Haha je hebt helemaal gelijk Sophie!

      Verwijderen
  3. Leuke site ik houd ook van alles mixmax zoals ik dat noem aan gerechten,
    Zal hier zeker vaker een bezoek brengen aan je blog, en een van je lekker gerechten gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben 30 jaar kok geweest en leer nu Turkse recepten, het is duidelijk dat ik veel gemist heb want wat ik (nu) allemaal maak dankzij uw recepten geweldig heerlijk
    die Turkse keuken.
    Bedankt een stuk wijzer!
    robert.H

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je berichtje, wat leuk om te horen dat het zo in de smaak valt!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!