zondag 6 april 2014

Mini-quiches met verschillende vullingen

Quiche-fan meldt zich! Als er iemand fan is van hartige taarten ben ik het. Ideaal om allerhande restjes en veel groenten (altijd fijn met kleine kinderen) in te verwerken. Nu ik sinds een tijdje mijn quichedeeg altijd zelf maak, gebeurt het regelmatig dat ik na het uitrollen en vullen van de quichevorm nog wat deeg over heb. En dat is dan weer perfect om een paar mini-quiches mee te maken. Laatst toen ik een paar eters op bezoek kreeg, heb ik een aantal verschillende mini-quiches gemaakt. Verschillende soorten dus extra veel afwisseling op je bord!


Je kunt voor deze mini-quiches met verschillende vullingen natuurlijk ook kant-en-klaar bladerdeeg of deeg voor hartige taart gebruiken, maar zelfgemaakt deeg is toch altijd wel net ietsje lekkerder. De vullingen in onderstaand recept zijn natuurlijk voorbeelden, maar wij vonden deze combinaties erg lekker. Voor de lorraine-vulling gebruikte ik halal kalkoenspek, dat bij veel Turkse winkels en slagers wordt verkocht. Het smaakt niet precies hetzelfde als gewoon spek, maar lijkt er heel erg op en zeker in zo'n quichevulling merk je absoluut geen verschil. Zeker een aanrader. En dat waren deze mini-quiches sowieso, lekkere kleine hapjes, ook ideaal voor op een feestje of bij een buffet. Ik gebruikte mijn muffinbakplaat en drie losse vormpjes.


Recept
Mini-quiches met verschillende vullingen

Benodigdheden (voor 15 miniquiches)

1 portie quichedeeg
200 gram crème fraîche
2 eieren

Lorrainevulling
6 plakjes (halal)spek
1 handvol (vers)geraspte kaas
1 halve ui

Zalmvulling
100 gram gerookte zalm
2 bosuitjes
dille

Sucukvulling
1 sucuk-worstje
1 bol mozzarella
2 tomaatjes


Bereiding
Maak het quichedeeg en leg het in de koelkast. Snij de ingrediënten voor de verschillende vullingen fijn en meng alles goed door elkaar. Roer de crème fraîche los met de eieren en wat zout. Vet een muffinvorm in en drie extra kleine bakjes. Rol het quichedeeg uit en bekleed de muffinvorm en de losse vormpjes met het deeg.


Zorg dat er geen scheurtjes in het deeg komen waardoor de vulling kan gaan 'lekken'. Vul zes vormpjes met de lorrainevulling, zes vormpjes met de sucukvulling en drie vormpjes met de zalmvulling. Giet bij alle quiches wat van het room-eimengsel. Bak de miniquiches in de oven op 180 graden in ongeveer 30 a 40 minuten gaar.


Bewaren
Deze miniquiches kun je prima een dag of twee bewaren en zijn ook koud heel lekker om te eten.



2 opmerkingen:

  1. Hmmm... ik heb dus als bodem gekozen voor bladerdeeg i.p.v. voor jouw quichedeeg. Ik heb dat van dit recept: http://allrecipes.nl/recept/11556/makkelijke-mini-quiches.aspx
    Nu staat er bij jouw recept een baktijd van 30-40 minuten. Bij dat andere recept staat 15-20 minuten (da's de helft!)... Kun jij aangeven of jouw baktijd slaat op het deeg of op de vullingen? Ik wil natuurlijk geen aangebrande bodem, maar ook geen vulling die nog niet gaar is! Helaas heb ik niet de tijd om het zelf uit te proberen. Uiteraard zal ik het straks goed in de gaten houden en waarschijnlijk de timer op 20 minuten zetten en vanaf dat moment goed blijven kijken, maar het huis zit hier dan vol, dus het is wel een risico :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, bij die baktijd gaat het natuurlijk voornamelijk om het deeg. Bladerdeeg heeft veel korter nodig. Je moet gewoon straks even controleren of de vulling na 20 minuten gestold en stevig is (gaar zijn de ingrediënten al behalve het ei dan). Zo niet dan laat je het nog 5 minuten langer in de oven staan.

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!