woensdag 26 maart 2014

Pirasalı kaşarlı köfte (köfte van prei en gehakt met kaas)

Vroeger aten wij thuis met enige regelmaat 'preikoekjes': gehaktballen gemaakt van gehakt, prei en een eitje. En alhoewel ik niet de ketchup erbij hoefde die de rest van de familie erbij at, vond ik dit altijd wel een prima avondmaaltijd. Ik heb deze preikoekjes al jaren niet meer gegeten (ik geloof ook niet dat ze bij mijn moeder nog op het menu staan) maar toen ik laatst het recept van pirasalı kaşarlı köfte (köfte van prei en gehakt met kaas) tegenkwam moest ik hier wel even aan denken. Dit is een soort fancy versie van mijn oude vertrouwde preikoekjes! Erg lekkere combinatie, köftes met prei, kruiden en als extraatje gesmolten kaas...yum!


Deze köftes met prei en kaas zijn zowel koud als warm erg lekker en bovendien ook prima voor te bereiden. Köftes maak ik het liefst al vroeg in de middag, dan kunnen ze de hele middag goed opstijven in de koelkast en vallen ze bij het bakken niet uit elkaar. Bovendien zijn de smaken dan goed ingetrokken. Ik vermoed overigens dat ze deze köftes ook prima onder de grill kunt bereiden zoals ik met mijn andere köfterecept meestal doe. Ik serveerde deze preiköftes vandaag met Turkse gebakken aardappeltjes maar pilav past er natuurlijk ook heel goed bij!


Recept
Pirasalı kaşarlı köfte (köfte van prei en gehakt met kaas)

Benodigdheden
2 stelen prei
350 gram rundergehakt
1 ei
100 gram (vers)geraspte jonge kaas
1 handvol paneermeel
zout, peper, komijn, paprikapoeder


Bereiding
Snij de prei in ringen en fruit ze aan in een klein beetje olie tot ze het meeste van hun vocht verloren zijn.  Zet even weg om af te koelen. Meng ondertussen alvast het gehakt met alle andere ingrediënten. Als de prei lauwwarm is kun je die ook toevoegen aan het gehakt (de prei moet eerst afkoelen omdat anders het gehakt meteen gaat garen door de warmte van de prei). 


Kneed het gehakt goed door en vorm er köftes van (ik maakte kleine langwerpige, maar je kunt natuurlijk ook kleine ronde köftes maken, of grotere köftes). Zet de köftes minimaal een half uur in de koelkast om op te stijven. Bak ze in een koekenpan: eerst even rondom aanbakken op hoog vuur, daarna gaar laten worden op laag vuur. Afiyet olsun!


Bewaren
Eenmaal afgekoeld bewaar je pirasalı kaşarlı köfte (köfte van prei en gehakt met kaas) het beste in de koelkast. Lekker (warm of koud) bij de lunch van de volgende dag!


3 opmerkingen:

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!